Kampanjwebben Vi kan webb

Viktigt att kunna sälja online

Att som företag idag ha en fungerande webbshop när man säljer varor och produkter är en nödvändighet. Inte bara för att kunna få fler kunder än dem man redan har, utan även för att kunna underlätta för alla dem som handlar regelbundet. Med en väl fungerande webbshop blir nämligen vardagen lättare inte bara för kunden utan även för företaget själv. Att ha den största delen av sin verksamhet online innebär en besparing av en rad olika kostnader. Man behöver inte ha en fin butik, och sparar därmed hyresintäkter och man behöver visserligen ha personal, men inte alls på samma sätt som man behöver i en traditionell butik.

Tekniska lösningar för e-handeln

För att man ska ha möjligheten till ett e-handelssystem på sin webbplats behöver man även ha en del tekniska lösningar och funktioner. Man behöver som företag en e-handelsplattform. Det finns några stora och populära leverantörer av sådana plattformar, som man kan läsa mer om på nätet för att kunna bilda sig en uppfattning, texter och information om Magento finns exempelvis hos företaget Vaimo. Magento tillhör idag en av de absolut mest använda e-handelsplattformarna för företag som vill kunna driva stora delar av sin affärsverksamhet på nätet.  Även riktigt stora aktörer, som H&M, finns ännu inte med en webbshop online, på några av sina största marknader. Något man vill göra ändring i.

Nu tar svenska H&M steget in på den amerikanska e-handelsmarknaden. Det framgår av den halvårsrapport som presenterades under onsdagen. E-handel ingår som en väsentlig del i klädjättens expansionsplaner och i en kommentar till nyhetsbyrån Direkt säger vd:n Karl-Johan Persson att tanken är att öppna e-handel på samtliga marknader där H&M finns.

– Det är ett stort arbete bakom varje ny marknad och vi gör det i den takt som vi känner att vi klarar av, säger han.”