Kampanjwebben Vi kan webb

Storföretag satsar på näthandeln

Det är viktigt att satsa på webben om man vill växa omsättningsmässigt, något som storföretagen har förstått och jobbar mot. Näst på tur är Ikea som snart lanserar en helt ny e-handelsplattform där gränsen mellan det digitala och det fysiska ska suddas ut.

3585073-couple-shopping-onlineDet är ingen hemlighet att Ikea är ett starkt och välkänt varumärke. Folk vallfärdar i princip för att handla i deras välfyllda och lågprisflaggade varuhus, inte minst hemma i Sverige. Samtidigt vill de som jobbar med kundupplevelsen på företaget nu att handeln ska kunna vara lika enkel och smidig från en digital plats som den är på plats. Genom att satsa på att bygga ut och renovera sin digitala plattform vill Ikea dubbla sin omsättning. E-handel tycks verkligen vara här för att stanna – och för att bli ännu större.

“Vi håller på att bygga upp vår kunskap kring hur handel går till i en digital miljö. Vi kan väldigt mycket om hur handeln går till i våra varuhus men nu breddar vi oss till flera kanaler” – Carole Bates, IKEA

Viktigt att sälja online

Att det är viktigt att kunna sälja online har vi redan konstaterat i ett tidigare inlägg. Och att andra storföretag som exempelvis HM också tar storkliv in i näthandeln är inte nytt. Det Ikea vill göra är den fysiska och digitala handeln ska gå hand i hand och som konsument ska man kunna röra sig mellan kanalerna utan att det uppkommer hinder – så som att vissa möbler endast säljs i varuhus och inte online. Man ska också kunna köpa till att någon skruvar ihop möbler och husgeråd.

I samband med internetplattformens nya ansikte och funktion har Ikea också fysiskt satsat på att bygga ut lager och varuhus med pick-up points för kunder. Du ska inte behöva lämna hemmet för att få hem nya möbler helt enkelt.