Kampanjwebben Vi kan webb

Möjligheter online

På nätet finns de kanaler som spränger tidigare begränsningar. Nya kanaler skapar nya möjligheter. En del branscher har lyckats riktigt väl med att använda sig av dessa kanaler till sin egen fördel.  Det finns också traditionella marknader där man har varit sämre på att ta tillvara på den nya tekniken, men på kuppen halkat efter eller riskerat att drabbas negativt.

Nya branscher tar sig fram

Branscher som factoring som sysslar med fakturahandel har lyckats växa med hjälp av den tekniska utvecklingen. Genom att behärska medierna har företag som factoringbolaget Billevo kunnat växa. Andra branscher har varit med traditionella och väntat innan man vågar satsa. Bankbranschen är ett sådant exempel, där man också själva har en mer traditionell syn på sin egen roll. Det råder alltså stora skillnader mellan företag som Billevo och Nordea.

Nätet är platsen för företag som vill lyckas inom nya områden eller på nya sätt i förhållande till de klassiska vägarna. Det kan handla om att:

  • Förstå var ens målgrupper befinner sig och se till att finnas där som företag.
  • Använda nya kanaler, som sociala medier, som ett komplement till ens andra marknadsföring.
  • Utveckla mål och strategier kring hur man ska agera för att kunna hålla jämna steg med utveckling.

Stor mätbarhet på nätet

Många skulle säga att de största fördelarna för företag med verksamhet på nätet, gäller punkter inom marknadsföring och försäljning. Det finns nämligen en stor mätbarhet, som är som mest användbart inom dessa områden. Plugins och program som Google Analytics ger alla med en egen webbplats möjligheter till mängder av statistik. Man kan se inom vilka områden ens kunder befinner sig, man kan se deras beteenden för att slutföra ett köp och man kan se vilka säljkanaler online som är mest värdefulla när det gäller avslut och konverteringar. På sikt ger nätet och alla möjligheterna som finns där, chansen till att lyckas som inte har funnit tidigare. Ett strålande exempel, är dessa gossar, som tidigt såg ett behov på marknaden där det fanns stora pengar att tjäna.