Kampanjwebben Vi kan webb

Marknadsför din kampanj

Många företag använder sig av kampanjer i samband med ett försök att marknadsföra sig, båda går dock hand i hand och ingen kampanj lockar nya kunder utan att den blir marknadsförd. Företag brukar dock vara duktiga på att belysa sina kampanjer men det finns självklart undantag. Det största problemet man finner i att marknadsföra sin kampanj är att den inte hamnar i rätt kanal till rätt målgrupp, gå därför igenom en checklista som förenklar valet av media.

  • Vilken är vår målgrupp? Ålder, kön, utbildningsnivå, yrke, etcetera.
  • I vilka medier kan vi få störst framgång, Internet för de yngre och tidning för de äldre? Eller kombinerad marknadsföringskanal. Att satsa på stora skyltställ kan exempelvis vara en fördel för stor spridning till många målgrupper.
  • Hur belyser vi vår kampanj bäst, vad är det som gör den unik och varför vill målgruppen ha denna produkt?
  • Lek med tanken att ta till slogans som passar produkten och företagets image, gå dock inte ifrån ert varumärke.
  • Gör det enkelt att ta reda på mer om kampanjen och glöm inte att vara tydlig.

Välj sätt att marknadsföra på som både passar er målgrupp och er plånbok, en kampanj är inget man egentligen tjänar stora pengar på utan det är snarare de långvariga kunderna som tillför mest till företaget. Glöm inte att efter varje ny kund visa att de ska stanna och att det är i deras intresse.